Økonomisk rådgivning

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Har du betalings- eller gjeldsproblemer, kan kommunen gi deg økonomisk rådgivning. Du skal etter beste evne selv forsøke å komme fram til en ordning med de du skylder penger. Men du kan få hjelp til å sette opp et realistisk budsjett, forhandle med kreditorer og inngå en gjeldsordningsavtale. Nav har også opprettet en landsdekkende telefontjeneste som skal gi enkel veiledning (se lenke i brosjyrefeltet).

    Lover

    Dette er en lovpålagt tjeneste. Se:

    Gjeldsordningsloven § 1-5 Kommunens plikt til å bistå personer med alvorlige gjeldsproblemer
    Lov om sosiale tjenester i NAV § 17 Opplysning, råd og veiledning
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    For at du skal få best mulig hjelp fra rådgiveren, er det viktig at rådgiveren får nok informasjon til å danne seg et korrekt og helhetlig bilde av økonomien din. Slike opplysninger kan være

    • Siste skatteoppgjør
    • Saldo på alle konti
    • Kopi av husleie- eller fremleiekontrakt for dokumentasjon av boutgifter
    • Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
    • Dokumentasjon på eventuell bostøtte
    • Opplysninger om lån, kredittgjeld osv.
    • Kvittering for betalt husleie og strøm
    • Utgifter i til lege, fysioterapeut, kiropraktor, tannlege osv.
    • Utgifter til barnehage, SFO eller annen barnepass
    • Utgifter til forsikring
    • Opplysninger om innskudd i spareordninger
  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 01.08.2017 17:48

Web levert av CustomPublish