HjemNyheterJobbe sammen

Jobbe sammen

Osterøy Utvikling jobber med å gjøre næringslivet på Osterøy synlig og styrke kompetansen og samarbeidet mellom virksomhetene. Vi har en viktig koblerrolle mellom bedriftene lokalt og opp mot viktige samarbeidspartnere og kompetansemiljø regionalt.

Det mest effektive for å få til utvikling og få nye produkter og tjenester opp å gå er å bringe ulike mennesker med ulik bakgrunn, kompetanse og ideer sammen. Da skjer det som oftest magiske ting. Men man må være tålmodig og tenke langsiktig. Ting skjer ikke over natten. Vi har invitert til utallige møter, kurs og workshops siden vi begynte å jobbe med ulike tilbud på Osterøy tilbake i 2017. Vi har jobbet tett med Osterøy Industri- og næringslag, Osterøy Reiselivslag og andre lokale ildsjeler. Og vi har koblet på Invest in Bergen, VisitBergen og andre viktige kompetansemiljø i Bergen, for ikke å glemme Industriutvikling Vest som har kontor hos oss i Lonevåg. Selvsagt har vi også samarbeidet tett med ulike andre aktører i Nordhordland. Vi har invitert inn dyktige folk fra ledende turistattraksjoner som Fløibanen og Bergen Base Camp til å komme med sine innspill til ulike lokale ideedugnader. Og ikke minst har vi samlet lokale krefter på tvers av ulike næringer på Osterøy. Dette skal vi fortsette med.

Tidligere i høst arrangerte vi Entreprenørdagen på Osterøy i samarbeid med Etablerersenteret til fylket. Her hadde vi også invitert med ressurspersoner fra Industriutvikling Vest og Klar Bedrift. På Entreprenørdagen kom det gründere fra mange ulike bransjer. Det er utrolig verdifullt og viktig å skape møteplasser på tvers av næringer. Hvis en byggmester med et lite gårdsbruk treffer den lokale overnattingsbedriften, kan han kanskje finne på å bygge noen spenstige tretopphytter som hotellet kan drifte. Byggmesteren kom på Entreprenørdagen. Nå gjenstår det bare å koble ham opp mot hotellet slik at Osterøy kan utvide sitt overnattingstilbud med flere attraktive overnattingstilbud som vil tiltrekke nye gjester til øyen vår.

På denne måten gjør vi det sannsynligvis enklere å lykkes på Osterøy.

Rita Aud Tveiten, styreleder i Osterøy Utvikling AS og Tobby Sander Tomassen, daglig leder i Osterøy Utvikling AS

Sist oppdatert: 27.10.2021
Publisert: 27.10.2021